fredag 11 juli 2008

Mer om geocaching

Fotograf: Team Blideman
Den 5 juli var jag med på ett event i Helsingborg -- > Pärlor i Sundets Pärla. Dagen var varm och solen var också intensiv. Vi var runt 60 personer, i olika åldrar. Det kändes så rolig att vara med, människorna som var där var varmhjärtade och vänliga. Fast för en del såg detta event som en tävling, att vara först att hitta en cache. En del cyklade och andra gick. Jag var där med min mamma och vi var på fots hela sträckan. Jag tror jag gick runt 1,2 mil i Helsingborg...

Eventet var mitt i stan, jag växte upp i Helsingborg men aldrig förrän nu har jag sett hur vacker staden var med många parker. Små och stora parker som ligger dolda mitt i stan. En härlig och minnesvärd dag! Det var någon som fotograferade mig och min mamma när vi stod och planerade hur vår rutt skulle se ut. Vi försökte fuska genom att min mamma ringde upp min bror som bor mitt i stan och frågade var platserna var. Men min bror och hans familj var på stranden och solbadade - ett klokt beslut på tanke av dagens värmeböljan.



Den 10 juli körde jag och hundarna till Fulltofta. Vi körde hemifrån strax efter kl 08.00 på morgonen och försökte hinna med så många cachar som möjligt fram till kl. 12.00. Det var lite besvärligt att gå i skogen med tre hundar i koppel, de alla blev uppjagade av många dofter som fanns i skogen. Pinky hann till och med rymma från mig två gånger. Så det var bara att vänta ut henne :). Fulltofta är en fin plats som är värd flera besök med familjen och hundar. Jag har inte hunnit plocka till mig alla cachar som finns där, så jag får återvända dit igen längre fram.

På eftermiddagen åkte jag buss till Malmö för att träffa Greenjuice (Jonas) och Coolman (Thomas) där. Vi hade en riktig trevlig kväll tillsammans, vi körde runt till olika platser i södra Malmö innan vi fortsatte ut mot Bunkeflo för att plocka till oss cacher. Några var lätta att hitta, några krävdes det lite mera tid åt sökande och en annan mera tid åt att fundera ut hur vi ska nå cacher.

Bilder från Bunkeflo GEOscout #9






Bl.a på en plats i Bunkeflo --> Bunkeflo GEOscout #2, stötte vi på ett problem. Cachen låg långt upp från marken, först försökte Greenjuice klättra upp. Men så klart inför en långresa är man rädd om sig själv, en biljett är betald och ett äventyr är planerad vill man inte få ett benbrott eller få någon anledning till att kontakta sin försäkring för att få tillbaka pengarna för biljetten. Greenjuice stannade därför kvar på marken när han kände att stammen var för våt, det var en regning dag också. Jag gjorde också ett försök, liksom var mina skosulorna hala och jag själv var lite rädd om jag skulle fastna däruppe. Jag har svaga anklar efter en allvarlig stukning för flera år sedan.

Ska vi avbryta här? frågade Greenjuice.
Hmm, nä du! Vi kan fråga Coolman som satt i bilen och surfade på internet från hans mobiltelefon. Coolman är känd för sin mod och styrka. Jag sprang till bilen och hämtade honom. På vägen tillbaka förklarade jag för Coolman om situationen. Både jag och Greenjuice ville ta denna cache för annars är det inte så trevligt att känna otillfredställd över att vara så nära en cache. Coolman var så cool, han tittade upp och planerade.
Jag ska ta av skorna och klättra upp! sade han.
Barfota på en våt och hal barkstam lyckades Coolman att komma upp, tre eller fyra meter över marken. Däruppe sträckte han upp sig själv med hjälp av en lång pinne för att få ner cachen. Han balanserade sig och fick till slut ner cachen - jippi!

Men att komma ner var svårare, vid 30 årsålder har man ju sina erfarenheter av hur ont det kan göra om man skadar sig själv. Vilka konsekvenserna kan dyka upp om man bestämmer sig för att bara hoppa ner... Efter en stund kom Coolman till slut ner. Tack ska du ha!

En annan dilemma som jag och Greenjucie stod inför var på The Tube, nära Öresundsbron. En mystery med bara ett ord om var cachen kan vara, H20. Jag och Greenjuice hade våra aningar om hur vi skulle få svar på frågan. Men det krävdes vatten så vi fick av en närliggande kolonihusägare en flaska vatten, där stod Greenjuice och fyllde på vatten. Den rann över ner mot min arm och hela min underarm blev våt. Samtidigt tappade Greenjuice balans och hällde över vatten på sig själv och även på mig. Efter en stund började det att ösregna, det haglade ner och vi båda blev dyblöta. Mörkret föll ner och det blev för svårt att lösa gåtan med bara en ficklampa. Då var det bara att avbryta och sluta med dagens geocaching.

Totalt tog jag 26 st cacher idag. Nu har jag totala found 170, funna. :)

På återseende!

Inga kommentarer: