måndag 18 augusti 2008

El Choco


El Choco : svensken i Bolivias mest ökända fängelse skriven av Markus Lutteman.

Den här boken är ger en riktig bra läsning, ända från första sida till sista. Även får man ett inblick om hur Bolivia fungerar och hur kokainflöden är från Sydamerika till USA/Europa. En av världens fattigaste land och som har haft de flesta antalet statkupp i hela världen - ett rekord som är svår att slå. Dessutom 5 presidenter på år tror jag.

I allafall handlar boken om en göteborgare, en vanlig och trevlig kille som hamnat lite snett där hemma. Med ett löfte om att kunna betala av skulder åkte han till Bolivia för att smuggla ut ca 3 kg kokain till Sverige. Han blev arresterad på flygplats i Bolivia och blev skickad till fängelset, San Pedro i La Paz. Där fick svensken se mycket, uppleva hunger och blev pappa till två barn. Författaren var i Sydamerka på en luffaresa, när han kom till Bolivia ville han besöka fängelset. Där fick han träffa Jonas Andersson, som han hade svårt att ogilla.

Det är Jonas historia och jag häpnar mig över hans öppenhet och hans ärlighet. Boken är också skrivet på bra sätt tycker jag. Den här sanna historien bör läsas av alla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Din bok?? Isf skulle jag kunna få låna den?? Verkar spännande! Krmm // AS

Anonym sa...

Jaaa, har hört talas om boken och tror att den är bra att läsa. Vill läsa den någon gång! Filmen som du skrev om har jag också sett och ger det bara en trea... hehe. KRAM