söndag 21 november 2010

Snart blir det mera

Mera inlägg kommer snart och inom kort när jag har mer att berätta.

Jag hade inte vågat att skriva någonting om husförsäljning och att vi köpt en gård tills allt blivit klart. Vi hittade en gård med litet hus med mycket mark, kruxet var att vi fick köpa gården om vi kunde sälja vårt hus. På 1 månad. Det var bankens villkor för att låna ut oss pengar och att vi inte skulle behöva ha 2 fastigheter.
Det var svårt eftersom vilken säljare skulle gå med på detta villkor när de vill sälja sin bostad. Men det gjorde säljarna till denna gård. Det måste vara ett tecken?

En månad. 30 dagar. Att kontakta en mäklare. Få en tid för första besök av mäklaren för att värdera huset och en annan tid för en fotograf för att fotografera hemmet. Från första kontakt med mäklaren till utannonsering tog ungefär 1 vecka. 3 veckor kvar att sälja huset. Sedan 1 vecka på hemnet och 7-10 dagar senare var det 2 visning och 1 privat visning. Då blir det 2 veckor kvar för att vi skulle vara säker på att gården skulle bli vår.

Nervositet och många timmar med nagelbitarna och ännu mer tid åt städning.
Det blev en budgivning och det tog några dagar för att få fram en köpare som gått ut med sitt sista bud och vi accepterade det. Dock ville de ha en elbesiktning och överlåtelsebesiktning. Två olika tider och två datum inbokad och deadline närmar sig. Jag får kallsvett och börjar bli orolig, tänk om det visar sig att köparen backar ur och vår dyrbara tid går förlorad?

Dagarna före det kontrakt för gården skulle hävas upp om vi inte fått vårt hus sålt närmar sig alldeles för fort. Elbesiktning gick bra. Precis som jag förväntat mig. Men det var den där överlåtelsebesiktning som oroade mig mest på grund av vi har en källare och vårt hus var inte dränerad. Två dagar före det absolut sista datum som vi måste få ett underskrift på papper att vi sålt vårt hus skedde det.

En besiktningsman dyker upp och med hans papper och en penna går han runt huset och gjorde några anmärkningar. Kom med kommentarer och synpunkter. Bockade på hans papper med pennan. Ett gedigent hus var det. Mycket bra byggt och ett fantastiskt hus från 1950-talet. Köparen var med på besiktningen. Det hela tog ungefär 3,5 timmar och sedan rekommenderade besiktningsmannen ett par saker och köparen åkte hem för att fundera. Senast klockan 17 ville vi få veta vad hans svar var.

Några minuter efter 17:00 kom mäklaren med ett papper där köparen hade skrivit på och försäljning av vårt hus är genomförd!

Vi blir ägare till en hästgård från och med den 1 februari. Det känns både fantastiskt och overkligt att våra drömmar blir uppfyllda. Mina drömmar är att en dag kunna sitta inne i stallet när det är mörkt utanför, på en soffa som jag ställt inne i stallet. Jag ligger på soffan med mina hundar på mina fötter. Doften av halm och hö. Hästarna som fnyser och mumsar i deras box. Bara ligga där och läsa. Då är jag tillsammans med de bästa som jag vet - En bra bok. Mina hundar. Mina hästar.

Min man får göra det som han tycker är roligt, använda hans kropp, styrka och hjärna för att arbeta utomhus. Med många olika möjligheter.

Jag hoppas att ni arbetar för att nå era drömmar, det känns underbart när man är där. Vi är nästan där.

5 kommentarer:

malin sa...

Grattis! Jätteroligt för er! Verkligen. Du har följt dina drömmar och det bugar jag för. Ser fram emot att hälsa på er sen till sommar kanske. Kramen

helena sa...

GRATTIS. . Döö kul. . kommer ner och hälsa på te sommaren KRAM

Helena Hultén sa...

Grattis till köpet! :) Låter så mysigt också.

Lazzze sa...

Fan va' KUL!!!
GRATTIS & LYCKA TILL!

Kanske du kan gömma nån GC i närheten så att man får anledning att kolla gården sen... ,-)

Fredde sa...

Vilka drömmar du kommer få i uppfyllelse snart.
Lycka till o många Kramar