lördag 23 augusti 2008

Ledins vitaminfasta

För någon vecka sedan stod fyra kvinnor, alla är arbetskamrater, i ett damrum och stod framför en lång spegel som löpte hela väggen. Jag vet inte hur men något sätt hade vi hamnat i en diskussion om en fastekur, rättare sagt berättade en arbetskamrat att hon hade provat att fasta med vitamindrycker. Ledins vitaminfasta. Hon berättade hur hon mådde så bra efteråt, att hon blev så pigg och kände sig riktig kry. Vi tre stod fallna och lyssnade på henne. Jag blev såld på hennes snack, jag kände att jag bara måste få testa denna vitaminfasta.



Samma vecka gick jag in i en hälsobutik här i Sjöbo och köpte hela rubbet. Ett par dagar senare började jag att fasta. Totalt 6 dagar + 4 dagar för ner/upptrappning.
Det gick bra på de första dagarna. Jag var så duktig som tackade nej till allt, jag tackade nej till kaffe (som jag är väldig svag för), goda dessertpajer, skräpmat och allt som typiskt nog skulle dyka upp under dessa dagar. Dessutom på någon dag var det extra aktiv då jag var ute i Malmös kanal och trampade på en trampbåt i hela två timmar. Jag trampade för 3 personer som bara satt och njöt av utsikten, svettig och min kropp skrek efter mera energin. Samma dag åkte jag en karusell och jag trodde jag skulle kräkas för jag mådde så illa av all dessa snurrande...
Liksom på jobbet tackade jag nej till många kaffekoppar och led av hur andra njöt av godare drycker och fast föda. På kvällarna kände jag stort sug efter.. konstigt nog var det pannkakor jag längtade mest efter.

Jag klarade mig bra, led av huvudsvärk, kände mig svag och var trött. Jag fick ingen samma känslor som arbetskamraten hade känt, hon kände sig väldigt pigg och glad när jag kände mig helt tvärtom.

Men det var kul att pröva... :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade samma upplevelse som du, trött, hängig, ont i huvudet och jag fick dessutom ett dåligt humör. Men de brukar ju säga att de som reagerar negativast på en fastekur är de som behöver det mest..

Jag kommer att göra det igen, drycker smakade blä och jag var som jag var och mådde som jag mådde, men allt i livet handlar inte om omedelbara positiva känslor. Kroppen mår ju mycket bättre efter fastan, så i det stora hela är det helt klart värt det!

Anonym sa...

Kan det vara så att du drack för lite vatten så du mådde dåligt? Utöver att trampbåtar och karuseller kanske inte är så bra när man fastar då haha

Jag har använt den här fastan förut och mått jättebra efteråt, kände mig lite trött under tiden, men det ingår. Annars så mådde jag bra under fastan och ännu bättre efter!
Så nu kör jag igen efter 2 år, inne på dag 3 nu och mår bara bra!