lördag 23 augusti 2008

Rendition

Rendition (svensk titel Utlämnad) regisserad av Gavin Hood.

Idag regnade det hela dag, jag frågade Thomas om vi inte skulle äta pizza och se på en bra film. Visst sade han, bara det är en rolig film...

Hm, vadå en rolig film? Jag kände mer för en riktig film så jag sade att det finns en ny film med Reese Witherspoon. Jag visste att han hade svår att motstå henne, en vacker kvinna som hade inspelat många roliga filmer, men jag varnade Thomas att Rendition är ingen rolig film. Spelar ingen roll svarade han!

Jag blev positivt överraskad när jag såg att det fanns många kända namn med i filmen som Jake Gyllenhaal, J.K. Simmons och Meryl Streep. Visserligen var de inte med i så många minuter men Meryl Streep var en härlig bitchig och iskall kvinna i filmen. Jag älskade hennes dialog med Jake Gyllenhaal i telefon:

Douglas Freeman (J.Gyllenhaal): "This is my first torture."
Corrine Whitman (M. Streep): "The United States does not torture, Douglas. Let me tell you something. This is how this works. You worry about getting the information...and I will worry whether the information you get is helpful. OK? You focus on the job."

Filmen handlar om hur USA hanterar utlämnandet av en misstänkt person som landat på amerikansk mark. Jag skulle kunna tänka mig att det ligger något halvsanning i denna film, att USA lämnat ut människorna till utomlands för att få de information de vill ha. Till varje pris!

En bra film, jag ger filmen en 4:a.

Inga kommentarer: