torsdag 7 augusti 2008

Munken som sålde sin Ferrari

Munken som sålde sin Ferrari av Robin Sharma.
En berättelse om att uppfylla sina drömmar och förverkliga sig själv.

Först tjatar Karin om att jag ska läsa denna bok och nu tjatar efter mina åsikter kring denna bok. Alltså började det för kanske runt 1 år sedan när jag och Karin pratade om böcker. Vi rekommenderade den ena och den andra till varandra, det var särskilt en bok som Karin rekommenderade.

Har du läst Munken som sålde sin Ferrari?
När hon fick höra ett nej från mitt håll hade hon inte gett upp genom att se till jag skulle på något sätt läsa denna bok. Till slut gick jag och köpte boken för att få tyst på henne. Det dröjde ett tag innan jag började att läsa boken. Dels för jag hade svårt för såna böcker som handlar om förbättra sig själv, hur man kan bli rikare eller hur man kan gå ner i vikten. Det var vad jag trodde boken skulle handla om. Men ack vad fel jag hade.

Från den första sida fram till den sista sida satt jag helt fängslande och läste boken. Jag tog god tid på mig, läste genom en eller ett par kapitel och sedan funderade jag. Över mitt liv, över vad jag egentligen ville göra av mitt liv och om jag var lycklig med mitt liv...

Allt började med en stjärnadvokat, Julian, som också var mycket arrogant och arbetet var allt han hade. En dag fick han ett hjärtinfrakt mitt under en rättegång. Han fördes till sjukhuset och var där i en vecka, under hela veckan hade han inte velat ta emot besök. Han hade en kollega, en yngre advokat (John) som skulle lära upp sig. Inte ens han fick komma på besök. Efter en vecka fick den yngre advokaten veta att mannen hade sagt upp sitt jobb, sålt allt han ägde och rest bort. Utan en enda ord!

Efter tre år dyker Julian plötsligt upp hos Johns kontor. Han ser väldig yngre ut, gladare och helt förändrad. John som nu är på mycket god väg att bli som den gamle Julian, sliten, jobbar häcken ur sig och ser äldre ut. Julian sätter ner sig och berättar en historia för John som förändrar oss alla.

Till och med mig själv. Det var många saker som berörde mig mycket. Bland annat är det tack vare boken jag väljer mina egna intressen först framför andra alternativ. Jag mår bättre och känner mig mera gladare nu. Jag tänker inte så mycket på negativa saker, det finns alltid någon orsak till saker och ting som händer, det är ingen ide att gå och dalta med dessa tankar. Istället ska man ta itu med dem.

Geocaching, hästar, hundar och min relation till Thomas är de saker som jag just nu väljer framför andra saker. Jag trivs bra med mitt jobb, jag kanske går upp till heltid igen men det gör jag för jag tycker det är rolig. Jag tycker det är tråkigt om man grämer över att man måste jobba, att man behöver pengar och mår dåligt. Man går lätt in i en ond cirkel och 95% av sina tankar är bara negativa och samma tankar tänker man igen och igen, dag efter dag...

Karin, tack för boken! Det är en bok som man ska läsa flera gånger om och särskilt när man börjar känna sig lite nere.

Jag är rik, jag är lycklig och jag är kär...

2 kommentarer:

Anonym sa...

AHH!!! Perfekt nu kan man lämna kommentar här!!! Ville mest säga att du berättar kul om geocaching och samt tar du superfina bilder! Verkar som du haft en skön sommar med små roliga turer med Thomas och vovvarna. KRAM

Anonym sa...

Jag ska tala om, att jag har både ljudbok och boken Munken, och jag läste boken två gånger i ett streck. Den fängslade mig totalt, och cdn har jag lyssnat på ett otal gånger.
Sen har jag bett kompisar läsa den också.
Har aldrig läst en bok som har fångat mig så mycket som just den här boken.
Så jag rekommenderar den varmt.

Inger