torsdag 7 augusti 2008

Geocaching i Malmö

Igår, onsdag den 6, augusti vaknade vi tidigt. Jag hade tänkt att cacha i Malmö och logga på många loggböcker så vi körde från Sjöbo runt kl 7 på morgonen. Självklart var alla tre hundar med oss - Pilar, Vito och Pinky.

Jag trodde att vi skulle hinna med många cacher i Malmö men vi stötte på några hinder. Ett av dem var att jag och Coolman var lite oense om vilken väg vi skulle ta. Han tycker om att köra fort så jag hinner inte med att agera som kartläsare. I allafall hittade vi 26 st cacher och missade ett par st (vi var på plats men hittade inte den).

Snacka om vilken powercaching med en bil!

Dagens första cache heter Bensin i Blodet, hittades vi kl. 07.54. Den låg på en kulle vid en hästgård, bredvid en motorstadion. Det stod en snubbe på hästgården, han lutade mot en stalldörr och hade armarna i kors framför hans bröst. Han stod stilla och tittade länge på oss, jag kände mig lite obehagligt så jag skyndade mig att logga cachen och sticka därifrån. Dock sade Coolman att det var en allmän plats vi befann oss på.

Dagens mest knepigaste cache, The Tube... Jag och Greenjuice hade varit där tidigare när det var mörkt ute. Vi gjorde allt för att försöka hitta gömman. Vi blev riktigt dyblöta och leriga. Igår var det fint väder så jag ville återvända dit. Återigen blev jag nästan galen. Jag var säker på svaret på lösningen men ändå fick vi inte rätt svar kändes det så. Mitt under letande och mitt under arbetet för att få svar dök en man upp. Det är så att vi befann oss mitt i en skogdunge, fullt med täta buskar och runt om oss växte midjehöga nässlor. Ändå kom mannen. Han tittade på oss och vi frös mitt under vårt arbetet och tittade på honom.
Hej sade han. Coolman svarade också med ett hej. Sedan vände han sig om och gick därifrån. Vi tittade på varandra och ryckte på våra axlar och fortsatte att leta. Tyvärr hittade vi inte cachen så vi gav upp...

När jag kom hem och kollade på nätet såg jag att någon varit där efter oss och hittat cachen - så frusterande att vi inte hittade den själva!!! Det är bara att komma tillbaka och hoppas på en tredje gång gillt.

Dagens roligaste cache var när vi skulle köra till Döden i Malmö # 2 - Galgbacken, till en gata som en gång i tiden var avrättningsplats i Malmö. Där människorna avrättades genom hängning, halshuggning,stegel, hjul- samt kroppsstympningsstraffen. Idag är det bara en vanlig gatukorsning i närheten av Värnhem. I allafall körde vi dit och jag tittade på GPS:en för att ge vägriktningar till Coolman som körde.

Sväng höger in i den sade jag. Tag sen till vänster!
Coolman girade snabbt höger och skulle just gira till vänster då såg vi en vägskylt att det var en cykelväg in där som kom ut till en gata på den andra sidan. Bredvid stod en körskolebil parkerad och det satt två personer inne i bilen. De hade väl en diskussion. Vad fan sa Coolman och svängde ändå in på cykelvägen för han ville inte köra tillbaka för att ta en annan väg in till denna gata. Jag drog på hans ärm och pekade på körskolebil Var nu en bra förebild! utbrast jag.
Coolman ville strö ännu mer saltet genom att rulla ner rutan och gav ett tummen-upp tecken till eleven och läraren som satt inne i bilen. Sen körde han snabbt på cykelvägen och kom ut till den andra gatan.

På denna plats stötte vi på två andra geocachare vid namn Bolinder och Smork.

Coolman är bra på att hitta gömställena som är svåra att nå. Han bryr inte sig om vad folk tycker runt om honom. Han går in under broar, han sträcker upp sig och agerar som min styrka när jag behöver en extra hand eller styrka.

Dagens sista cache låg på en väldig märklig plats... Yttre ringvägen. Ja, bredvid en högtrafikerad motorväg. Självklart parkerade vi inte på motorvägen, vi tog till cachen från ett annat håll. Genom ett djungel, genom en liten träsk vilket som vi fick bygga en lite bro för att inte blöta ner våra fötter. Det märkliga var att det stod en stor sten med en skrift på "Yttre Ringvägen 17 juni 2000"... Hur hinner bilisterna att få se den när de kör minst 110 km/h? Nästa gång ni kör på Yttre Ringvägen, kanske får ni syn på denna sten? ;)

Många gömställen i Malmö är så smutsiga, äckliga och misstänksamma föremål ligger runt om gömman. Dessutom är det populärt med broar som gömställena, broar över en högtrafikerad väg, över floder och cykelvägar. Självklart heter dessa cachar något i den stil Operation Underbridge..


Foto: Ulrika

På över träsket till Yttre Ringen hamnade en snigel med hus mellan min fot och sandalen. Uja va äckligt när huset gick sönder...

Foto: Thomas


Foto: Thomas


Foto: Ulrika


På återseende!

Inga kommentarer: