söndag 3 augusti 2008

Tusen strålande solar

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini.

När jag hade läst Flyga Drake av samme författaren kände jag att jag bara måste få läsa den andre bok som han också skrivit. Jag såg pocketen i någon affär och tog ner den meddetsamma utan att fundera vidare på saken.

Boken handlar om hur det var att leva i Afghanistan som en kvinna från slutet på 1960-talet fram till idag. Huvudsrollerna till boken är Mariam och Laila. Mariam var en kvinna som accepterade den underkastelsen fullständigt från männen i hennes liv. Som 15 åring gifte hon sig med en mycket äldre man, under hela äktenskapet fick hån uppleva våld från maken och från kriget, hon tvingades att bära burka och följa männens regler. Efter 17 år skaffade maken en ytterligare hustru, Laila. Laila som förlorat hennes familj i en bombdåd och hade fått utbildning. När hon gifte sig med mannen var hon också 15 år gammal och han var 30 år äldre. Mariam och Laila bygger upp en vänskap och ett band knyts mellan de två kvinnor.

Precis som i Flyga Drake, tog författaren upp talibaner, kommunister och Sovjet. I Tusen strålande solar stannade Mariam och Laila kvar i Kabul under en lång tid, de fick se mycket på nära håll och uppleva krigets våld på nära håll. Misshandel, hunger, arbetslöshet, torkan... Det var till och med också lite skrämmande att läsa hur lätt kvinnorna accepterade att börja bära burka. Någon tyckte till och med det var tryggt...

När jag läste boken så fick jag en känsla av en dokumentärbok. Författaren skriver så bra och vävde in texterna fint mellan politik och roman. Man förstår Afghanistan bättre när man läst denna bok.

Inga kommentarer: