torsdag 7 maj 2009

Analys av ett mord


Analys av ett mord av Jed Rubenfeld

Jag har läst många böcker den sista tiden, så jag borde nog recensera någon bok som den här Analys av ett mord. Boken är en deckare, normalt brukar jag inte föredra en deckare men den här boken fängslade mig. Författaren återgav en utomordenlig bra miljöbeskrivning av hur staden, New York, var början på 1900-talet. När staden växte med sina byggnader av skyskrapor, tunnelbanor, broar och moderna apparater såsom telefoner och automobiler. Författaren använde av sig fakta och hade kollat upp olika källor för att kunna återge hur staden var.

Mycket av berättelsen baserades efter verkliga händelser men från olika situationer som författaren hade slagit ihop till en roman. Den handlar om doktor Sigmund Freuds besök i USA som för övrigt var också den enda gång han kom på besök. När han kom hem från hans Amerikaresa hade man förstått att någonting hände där som fick Freud att ha svårt för dessa "vildar" som bodde över Atlanten.

Fast egentligen handlar boken om ett mord som kriminalkonstapel Jimmy Littlemore och doktor Stratham Younger utreder. En riktig deckare som jag rekommenderar starkt!

2 kommentarer:

Hovslagarn sa...

Jag fattar inte att du hinner och orkar läsa böcker???? ´specielt när du har Hundar, Hästar, Jobb, Hus och en Gubbe att rå om..Jag ska var glad att jag hinner se en timme på TV, Oftast slocknar jag innan huvudet är på huvudkudden. Fniss PÖSS och hoppas allt e Gott.. Kram

malin sa...

Låter som det är en intressant bok! KRAM