fredag 29 maj 2009

Börje

Det hade inte fungerat så bra med hästen Lucky på grund av många olika orsaker. Så jag fick lämna tillbaka Lucky, det kändes väldigt surt kan jag lova er. Ganska snabbt efter blev jag väldigt deppad.

Jag satt och kollade på många annonser på olika sidor och blev ännu mer deppad. Så fick jag ett meddelande av Helena att hon hade hört för sig efter en bra häst som skulle vara till salu. Helena är hovslagare så klart får man höra en del rykten och skvaller... I allafall fick hon höra talas om ett försäljningsstall som låg en halvtimmeskörning från hennes hem. Hon tipsade det för mig och jag ringde upp dem.
De sade att de hade en del hästar till salu och det var särskilt en häst som såg intressant ut. Hästen hade precis kommit till deras stall och förmodligen skulle bli såld snabbt så det gällde att göra en snabb affär här om jag ville ha hästen. Det som var bra med detta försäljningsstall är att man hade 1 års ångersrätt, man kunde lämna tillbaka hästen om det inte skulle fungera.

Så fick jag låna hästsläp av Lena och körde upp till Helena. Jag var där några dagar och det var underbara dagar!!! Vi kom till stallet och provred hästen. Naturligtvis var det svårt att säga hur det skulle gå så här tidigt. Det bästa sättet är ju att få hästen på prov eller åka dit fler gånger men jag hade en lång väg att köra så kunde jag inte komma tillbaka fler gånger. Dessutom hade många ringt om hästen så jag var säker på att han skulle bli såld snabbt.

Samma dag köpte jag hästen, jag följde magkänslan och så hade jag en fantastisk vän med mig som gav mig massor med stöd. Jag vet hon skulle aldrig låta mig köpa en häst om den inte skulle vara något för mig. Så är hon en hovslagare, hon kollade noga på hästens hovar för de kan avslöja rätt mycket. Mycket fina hovar trots han hade bakskor på frambenen!

Så snart hästen kom hem till Helena sade jag att han heter Börje!

Skriver mer nästa inlägg..! :)

2 kommentarer:

Helena sa...

JÄTTE fint inlägg... Tack vännen...
Jag vet att ni kommer ha det skoj du och Börje... Jag kände igen Marika och har grunnat.. kom på att jag har ridigt hennes hingst för 4 år sedan.. Fniss Världen är liten.. Kramm och god forsättning med BÖrje

Carro sa...

Tja!
Jo, Rita tackar för gratulationen o jag är helt säker på att hon kommer bli lika gammal som sin pappa (han fick åka till hästhimlen som 31åring förra sommaren pga att han inte höll hullet de sista vintrar, men gick upp i vikt på sommarbeten, han är faktiskt född-77!)
Förresten, vad är Börje för en ras? ser ut att va en riktig härlig pålle! synd att det inte fungerade så bra med Lucky. Varit i ungefär samma sits som dig med Rita, men jag är för blödig hon är en speciell häst som betyder mkt för mig.
Kram