onsdag 15 september 2010

Bröstcancer...

Den vanligaste cancersjukdom hos kvinnor är bröstcancer, varje år får 7 000 svenska kvinnor besked att de har bröstcancer. En nära person till mig är en av dessa 7 000 svenska kvinnor, hon fick sitt besked igår.

Hon sade till mig att hon inte alls känner sig sjuk, därför kom beskedet som en chock för henne och även för oss alla. Det var tack vare en kallelse till en mammografi som hon fick och hon gick dit. Det visade sig att det inte stod till i den högra brösten och hon fick en annan tid för en ytterligare undersökning. Det gick faktiskt snabbt, hon behövde inte vänta så länge på tiden och cirka 1 vecka efter undersökningen fick hon veta att hon har cancer.

Tänk om hon inte hade gått till mammografi? För hon berättade att hon kände inga knölar alls på brösten och under armhålor. Det fick mig att fundera...

Kvinnor brukar också få kallelse till en gynekologisk undersökning för att ta cellprover. Jag är en av dem som inte brukar höra av mig för att boka en tid när jag får kallelser till undersökningar, jag hade tyckt att jag inte behövde göra det och att det var en tidslöseri att till exempel ta ledigt från mitt jobb bara för att köra ända ut till Ystad och sätta ner i väntrummet. Efter en stunds väntetid får man komma in och ta de obehagliga skrapningar.

Ju tidigt man kan upptäckta avvikelser desto lättare kan man behandla mot dem. Nästa gång jag får en kallelse kommer jag att tänka en gång till innan jag skulle säga att jag kanske tycker det är onödigt att åka dit....

Ta väl hand om er!

1 kommentar:

Malin sa...

Tråkigt... tusentals kvinnor per år får besked de har bröstcancer. För min mamma var det också en chock, hon kände sig inte sjuk och hade ingen aning men fick veta det genom mammografi. Så GÅ på alla sorters undersökningar, jag går till cellprovtagning också även om det är pinsamt... har en vän som upptäckte förändringar i livmoderhalsen... så man kan sätta in behandling tidigt. Jaja. KRAM