tisdag 21 december 2010

Dockmakaren

Skriven av Michael Connelly.

Det var ett tag sedan jag läste en riktig bra deckare, efter besvikelse av förra boken jag läste var denna en väldig upplyftande bok. Jag har fått tillbaka mitt intresse för deckare och vill gärna läsa fler deckare skrivna av Michael Connelly. Dockmakaren var spännande och välskriven!

Boken har egentligen 2 eller 3 historier (Jag säger tre eftersom jag inte läst hans tidigare böcker). Den första infallshistorien handlar om en rättegång, om huruvida polisen Harry Bosch handlat rätt eller fel vid ett ingripande av en seriemördare. Man får ett inblick hur det fungerar i USA och på de amerikanska domstolar. Väldigt intressant. Den andra infallsvinkel i boken är att man hade hittat nya lik mitt under rättegången, hade Bosch fällt ner rätt mördare eller om det fanns en till mördare? Som imiterade Dockmakaren eller var Dockmakarens efterföljare. Den tredje infallsvinkel som jag tror är för att jag inte läst hans tidigare böcker. Han gav utförliga miljöbeskrivningar i Hollywood och Los Angeles, en deckare med hårdkokt stil. Den sistnämnda gillade jag väldigt mycket och blev snopen över att jag inte hade läst böcker av Michael Connelly tidigare.

Jag vet inte varför, jag har svårt för deckare men jag tycker om dem när jag väl har börjat att läsa en deckare. Kanske beror det på att när jag var yngre ville jag hellre läsa romaner med kärlek i luften. Jag läste hellre fantasty. Skräck och komedier. Deckare var någonting som jag hade tagit avstånd till. Kanske berodde det på att jag inte var mogen för att läsa deckare? De sista åren hade jag börjat att läsa allt jag kom över och insåg att de deckare var faktiskt bra.

Efter jul kanske jag köper en annan bok som Michael Connelly skrivit så får jag se om jag fortfarande tycker om honom.

Inga kommentarer: