måndag 14 februari 2011

Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee - Erövringen av Vilda Västern ur indianernas perspektiv

Skriven av Dee Brown.

Eftersom Karin brukar rekommendera bra böcker kunde jag inte heller låta bli att köpa denna bok. Vilket som jag inte ångrat mig.

Det är ingen roman med sträckläsning, utan mera en amerikansk historia. Varje kapitel börjar med en inledning av vad som händer i USA under den tideptok som valet av presidenter, uppfinningar av glödlampor, jorden runt resa, kända författarna som utgivit kända klassisker som t.ex. Twain. Det hände mycket i USA mitten på 1800-talet och framåt in mot 1900-talet. Uppbyggnaden av Frihetsgudinnan och järnvägarna tog fart.

När jag läste boken kände jag mig stor sorg, en mycket dyster historia om hur amerikanerna utplånade indiansstammar, en efter en. Många löften gavs till indianerna men alla de blev förr eller senare brutna och de vitas girighet tog över. Inte bara indianerna drabbades, bufflarna utplånades också nästan. Under 1800-talet minskade bufflarna från omkring 40 miljoner ner till några tusen.

På gång efter gång fick indianerna bara lögner och återigen falska löften från de vita. De var helt chanslösa mot överfallen och våld, de hade varit beredd att stryka över det förlutna för att få leva i fred men hela tiden handlade det bara om en lånad tid. Många stammar blev helt utplånad och finns inte kvar längre. Allt detta hände mellan 1860-1890.

Ett citat från slutet på boken:
"De gav oss många löften, fler än jag kan minnas, men de höll bara ett
enda; de lovade att ta vårt land och det gjorde de."


Denna bok kommer jag att tänka på mycket länge framöver, jag kände mig väldig sorgsen när jag läste boken och sorgen finns kvar inut mig efter jag läst ut boken. Absolut ingen glad historia. En fantastisk bok!

Tack Karin för tipset.

Inga kommentarer: