måndag 22 september 2008

Horsemanship

Puh! Vilken helg men det hade varit mycket givande för mig.


Jag tog inga bilder på mig själv under helgen eftersom vi var för upptagna med att suga åt oss all kunskap som gavs. Jag och Anna åkte ut till Annehems training stable med våra hästar. Jag åkte dit med Lucky.

Horsemanship går ut på att man ska lära sig att kommunicera med sin häst, ha en god ledarskap och få god respekt och förtroende. Faktiskt kan jag erkänna att jag har inte särskilt god ledarskap över Lucky, så vill han absolut ha totala kontroll över vad som händer omkring honom så han är hela tiden beredd att fly om det skulle dyka upp någon fara. Lördagen jobbade vi hårt med att visa vem som var ledare och att han skulle respektera mig. Jag longerade honom varv efter varv och pratade plötsligt i hans språk. Han blev först irriterad över att jag plötsligt hade ändrat mitt språk mot honom att han försökte ta över mig genom att sparka bakåt i luften. Han var kapabel att sparka mot mig så jag visade bestämt att jag ville ha honom på ett visst avstånd. Vi gjorde några övningar och mot slutet av dagen gick det mycket bättre mellan oss. Han lyssnade mer på mig men risken fanns fortfarande där att han skulle vilja trycka ner mitt ledarskap.

På söndagen började vi med massage och då fick jag det bekräftat som min hovslagare hade sagt för någon vecka sedan att Lucky verkade ha ont på korsryggen. Han tyckte det var obehagligt när jag tryckte på hans rygg. Han försökte att stå ut med smärtan och försökte inte sparka en enda gång inne i boxen. Vad duktigt han var.
Dessutom gick det också mycket bättre med våra horsemanshipsövningar ute på paddocken. Dock måste vi jobba mer på att han ska släppa hans kontroll över omkring och lita mer på mig. Han hade svårt för att slappna av...

Anna och jag har bokat in henne för en uppföljningsdag längre fram på hösten. Så vi har något mål att jobba med våra hästar. Jag hoppas att resultat av våra träningar kommer att synas mycket tydligt. *blink*.

Jag hoppas ni haft en trevlig helg ni också!

1 kommentar:

Anonym sa...

Horsemanship har jag jobbat lite smått med min lilla,söta varmblodsdam för ngt år sedan. Men det rann ut i sanden när jag började ha mina hästar på min lösdrift härhemma....Men det ska bli ändringar på detta! Hon är annars en häst som folk mkt lätt att missförstå,eftersom hon är lite speciell. I mitt fall är det oftast inga problem, men jag lät henne bestämma om hon typ orka jobba (ville inte pressa på henne då hon fick enormt med stryk som unghäst,tog över henne som 6åring för 9 år sedan) så jag är mkt försiktig med våra fina relation som vi har idag, hon respekterar mig om jag inte gillar det hon beter sig mot mig,men hon har varit helt underbar sedan hon fick mig att inse att hon faktiskt trivs o bo ute! sedan dess kommer hon fram o vill 'jobba' lite smått, sedan är det bra.
Idag går det inte o rida på henne pga ryggproblem, men köra henne går det bra bara jag får köra henne. Hon visar tydliga signaler som jag lärt mig de 9 åren som vi känt varandra.
Detta med NH är helt kanon!!!
Sköt om dig o fortsätt med NH (horsemanship)
Kram, Carro