tisdag 30 november 2010

Pack & Väck

Bilden är lånad.


Idag börjar vi att packa och huset på Tunnelgatan 3 är mitt i flyttröra. Kartonger överallt. Saker som vi velar om vi ska behålla eller inte ligger utslängda överallt - för vi ska fundera på saken.

Mitt i röran går jag och är orolig om mannen skulle packa ner onödiga saker. Jag pekar på en kartong och frågar mannen vad den innehöll. Han uppger en lista och då utbrister jag att dessa saker hade vi inte alls saknat på de tre år som vi bott här. De hade bara legat kvar i kartongen. Dem ska vi slänga bort svarar jag. Sedan pekar jag på en annan hög och frågar mannen vad han tänkt göra med dem. Kasta dem. Å nej, hälften av dem kan du slänga men den och den där ska vi behålla.

Jag tror att jag föredrar att packa själv så jag vet var sakerna finns. För jag vet om jag frågar mannen var saken är, kommer han att glömma var han hade packat ner den och börja stöka bland kartongerna igen. Jag vill också att vi ska ta de saker som vi verkligen behöver och de saker som vi inte alls behöver får hamna på tippen.

Under en kaffepaus tittar mannen på en väldig stor hög, böcker som ligger staplade mot och på varandra. Väldig stor. På det andra hörna står två enkla papperkassar med pocketböcker. Mannen frågar mig om det är dem vi ska kasta. Nej då, det är den där stora högen som ska bort. Han spärrar upp ögonen och frågar om jag är säker på det.
Ja, jag följer rådet som jag fått höra de sista dagarna:
- Släng allt som vi inte saknat.
- Gör dig av med de saker som vi inte använt de sista 1-2 år.
- Man känner en frihet när man kastat onödiga saker.

Vi har levt vårt halva liv och nästa halva liv ska vi inte behöva stå och damma.

1 kommentar:

Fredde sa...

Hej söta.
svar på din kommentar, en vink kan man lämna då o då när man hinner med.
Man finns ju ändå.
Kul du kollar in min ibland.
Det gör jag med på din.

Angående din flyttpackning.
Varför inte ha en sommarloppis på din gård? Då får ni folk som tömmer åt er o även en bra slant.
Bara ett förslag